W naszym przedszkolu realizowany jest dzięki uzyskaniu grantu z programu „Rosnę z matematyką” organizowanego i finansowanego przez mFundację program „1,2,3 – koduję ja i Ty!”. W ramach projektu dla wszystkich grup przedszkolnych zostały zakupione maty do kodowania z zestawem kolorowych kubeczków, kolorowych kartoników, krążków funkcyjnych oraz robot Genibot.
Wszystkie grupy przedszkolne na przełomie marca i kwietnia realizowały kolejne zadanie w ramach projektu. Dzieci rozpoczęły swoją przygodę z kodowaniem podczas zajęć z kolorowymi kubeczkami, matą do kodowania czy kolorowymi kartonikami. Dzieci wykonując wszystkie zadania świetnie rozwijały logiczne myślenie, umiejętność przeliczania, klasyfikowania, porównywania wielkości, orientację przestrzenną oraz umiejętność pracy zespołowej.
Przedszkolakom bardzo podobało się budowanie wież z kolorowych kubków. Młodsi ustawiali więżę na podstawie obrazka. Natomiast starsi dodatkowo musieli budując zastosować się do warunków zgodnie z zamieszczoną na obrazku legendą np. zmiana koloru lub ułożenia kubków.
Dużo radości sprawiła dzieciom gra „najwyższa wieża”. Przedszkolaki podzieleni na drużyny musieli ustawić jak najwyższą wieżę wykorzystując taką ilość kubków jaką wyrzucili na kostce. Dzieci musiały wykazać się podczas gry dużą precyzją ruchów oraz logicznym myśleniem podczas planowania kolejnego ruchu.
Kubeczki zostały również wykorzystane podczas układania obrazków na macie zgodnie z wierszowaną instrukcją. Dzieci musiały wykazać się umiejętnością skupienia uwagi oraz orientacją przestrzenną. Przedszkolaki pracowały w grupach, tworząc piękne pikselowe obrazki na macie do kodowania.
A oto fragment wiersza do kodowania:
„Przygotujcie kubeczki w niebieskim kolorze,
skupcie się, słuchajcie uważnie, bo to wam pomoże.
Układanie od dołu planszy zaczynamy,
w piątej kratce od lewej kubeczek stawiamy.”